Siuntion tonttikauppa kevätkokouksen keskusteluissa

12.6.2020

Siuntion Kokoomuksella oli kevätkokous, poikkeuksellisesti kesäkuussa johtuen kevään korona tilanteesta.  Kokousta vietettiin kunnantalon tiloissa, turvavälit huomioiden. Jäsenillä oli myös mahdollisuus osallistua Teamsin välityksellä, etänä.

Tonttikaupan tilanne on herättänyt keskustelua kevätkokouksen lisäksi myös lautakunnissa.  Esille keskusteluissa nousi etenkin Siuntion tonttien myymisen edellytykset. Tontteja on olemassa erilaisilla ominaisuuksilla ja sijainneilla, mutta kauppaa ei tunnu syntyvän riittävästi. Esille keskusteluissa on noussut omakotitalotonttien vuokrausmahdollisuus ja yritystonttien infrastruktuurin rakentaminen aiemmasta totutulla tavalla.

Tonttien vuokraus mahdollisuutta tulisi tarkastella enemmänkin. Kuntaan muuttava asukas voisi muuttaa kunnalta vuokratulle tontille, jolloin muuttaja maksaa heti liittymismaksut kuten esimerkiksi lämpö, vesi- ja jätevesiliittymät. Samoin asukas maksaa verotulonsa heti uuteen kuntaan. Vuosittainen vuokra voisi olla esimerkiksi 5% tontin arvosta. Tavallista on, että asukkaan myydessä talonsa ensimmäistä kertaa, tapahtuu tontin lunastus. Keskimäärin asukas asuu talossaan noin 8-15 vuotta. Suoritettujen vuokrien mahdollista hyvitystä osittain lunastuksen yhteydessä, tulisi tarkastella erikseen.

Yritystontti puolella voisi tulla kyseeseen erillinen kiinteistösijoitusyhtiö. Perustamisvaiheen kulut saataisiin pidettyä yrittäjälle pienempinä kun kiinteistösijoitusyhtiö rakentaisi infrastruktuurin tontin sisälle. Infrastruktuuri käsittää esimerkiksi maantiet, viemärit ja vesiliittymät. Tuleva yrittäjä vuokraisi tontin kiinteistösijoitusyhtiöitä, jolloin kulut perustamisvaiheessa pysyisivät pienempinä. Tässäkin tapauksessa olisi mahdollista lunastaa yritystontti niin halutessaan.

Tällaisia mietteitä meillä Siuntion Kokoomuksella oli kesän korvilla. Toivomme että olet yhteydessä ja kerrot ajatuksesi. Mietitään oman kunnan asioita laajemminkin.